Program „Restauracja Róża” jest treningiem zawodowym mającym na celu:
- kształcenie umiejętności pracy w zespole poprzez wprowadzenie metody pracy grupowej;
- nauka prawidłowego nawiązywania kontaktów społecznych poprzez wspólny udział w organizowaniu restauracji;
- doskonalenie podstawowych nawyków takich jak: wytrwałość, punktualność, systematyczność, kontrolowanie godziny otwarcia oraz zamknięcia restauracji;
- rehabilitację zawodową wybranych uczestników;
- uspołecznienie wszystkich uczestników;
- realizację założeń treningu ekonomicznego;
- trening zachowań społecznych i interpersonalnych;
- nabywanie umiejętności prozawodowych;
- wyuczenie zasad kulturalnego zachowania w restauracji;
- wypracowanie czynności skierowane na usamodzielnienie, integrację.
Rehabilitacja zawodowa przebiega na następujących stanowiskach (zakres obowiązków):
Kucharz, pomoc kuchenna
- planowanie menu
- dokonywanie zakupów
- przygotowanie wybranych dań i potraw
- zmywanie naczyń
Kelner
- przyjmowanie zamówień
- składanie zamówień
- realizacja zamówień
- obsługa klienta przy stole
Kasjer
- przyjmowanie środków pieniężnych od kelnerów
- zestawienie przychodów z działalności
Pracownicy porządkowi
- przygotowanie sali restauracji przed otwarciem
- sprzątanie sali po zamknięciu restauracji
- dbałość o bieliznę stołową
- pomoc przy zamówień naczyń
Uczestnicy nabywają następujących umiejętności na poszczególnych stanowiskach:
Kucharza:
- umiejętność planowania zakupów na podstawie ustalonego menu, korzystanie z ofert promocyjnych, dokonywanie zakupów po najniższej cenie;
- umiejętność rozplanowania pracy przy przygotowaniu poszczególnych dań i potraw (kolejność wykonywanych czynności);
- zachowanie zasad higieny i bezpieczeństwa w czasie przygotowania posiłku (czystość, odpowiedni strój, ostrożność);
- umiejętność korzystania z receptur i przepisów;
- rozpoznawanie poszczególnych produktów i sposobu ich obróbki;
- umiejętne korzystanie z narzędzi, urządzeń i naczyń kuchennych;
- współpraca w zespole;
- dbałość o estetykę podania.
Kelnera
- zachowanie higieny osobiste, dobór stroju;
- umiejętność nakrywania stołu;
- właściwa obsługa gościa restauracji:
– przywitanie
– podanie karty
– przyjęcie zamówienia
– przyjęcie i rozliczenie pieniędzy klienta
– sprzątnięcie pustej zastawy
Kasjer
- znajomość cen w restauracji
- umiejętność wyliczenia należności za zamówienie
- zestawienie przychodów
Pracownika porządkowego
- umiejętność przygotowana sali (ustawienie mebli, porządek);
- dbałość o czystość sali w czasie pracy restauracji;
- sprzątnięcie sali i zaplecza po zamknięciu restauracji;
- umiejętność pracy w zespole